Jak skonstruowana jest winda?
Windy to nieodzowny element w wielopiętrowych budynkach. Od powstania pierwszej windy minęło 2000 lat, a system dźwigów uległ na przestrzeni wieków znacznym modyfikacjom. Współczesne windy to zaawansowane i w pełni automatyczne urządzenia, które nie wymagają ingerencji operatora – wystarczy, że użytkownik wybierze odpowiednią funkcję na panelu sterowania.
Wszystkie windy osobowe przesuwają się w kierunku pionowym pomiędzy kondygnacjami i zatrzymują się na zaprogramowanych poziomach, czyli przystankach. Pasażerowie windy podróżują w kabinie, która porusza się wzdłuż prowadnic i mechanizmu napędowego. Większość wind wykorzystuje wciągarkę elektryczną i napęd linowy. Koło linowe napędzane silnikiem podnosi lub opuszcza kabinę. Kluczowym elementem każdego systemu dźwigowego są stalowe liny łączące kabinę z przeciwwagą o ciężarze wynoszącym około 40% maksymalnego udźwigu windy.
Nowoczesne systemy sterowania w windach
Na komfort użytkowników największy wpływ mają systemy sterowania. Pasażerowie na panelu wybierają przystanek, na którym ma zatrzymać się winda. Oprócz przycisków piętrowych na panelu znajduje się przycisk zero kierujący kabinę na parter budynku. W każdej kabinie znajduje się przycisk alarmowy, który służy do obsługi instalacji alarmowej i wezwania pomocy w razie konieczności oraz włącznik drzwi, dzięki któremu możliwe jest ponowne otwarcie wejścia podczas postoju lub przerwanie cyklu zamykania. W niektórych kabinach spotkać można przycisk stop inicjujący zatrzymanie systemu.
Do wezwania windy służą przyciski kierunkowe umiejscowione na każdym przystanku obok drzwi. Wygląd, wielkość i kolorystykę poszczególnych przycisków definiują wymogi Urzędu Dozoru Technicznego, dlatego przy korzystaniu z różnych wind można spotkać się z analogicznymi oznaczeniami.